gravatar

bubur sum-sum

bubur sum-sum.....uuuuu....cam best jer bunyi nama dia kalau disebut dalam bulan ramadhan ni...kalau sempat nanti balik umah boleh try buat. macam tak susah sebab bahan-bahan dia sikit ni jer:

1) tepung gandum
2) santan
3) air
4) sedikit garam
5) daun pandan
6) gula melaka
7) talam corporation
8) semangat perjuangan harmoni

cara buat dia pulak.(main tulis jer, buat tak lagi). mula-mula amik tepung dan campurkan dengan santan. letak di dalam periuk dan didihkan. masukkan garam sedikit. kacau sehingga pekat. agak-agak dah puas hati dengan keadaan masakan tersebut, tuang dan alihkan ia ke dalam talam corporation dan biarkan ia sejuk. sekarang, ibarat pepatah melayu, tepung susah menjadi bubur. segalanya sudah terlambat. biarkan ianya sejuk dan menjadi keras-keras lembik atau kenyal atau letak la apa-apa perkataan yang sesuai dengannya.

ok, untuk cecair dia pulak.(cecair eh panggil dia?) cairkan gula melaka yang dipinjam dari rumah jiran tadi dengan memasaknya bersama-sama air dan daun pandan di dalam bekas sehingga la gula tersebut cair dan sebati bersama-sama air lalu menjadi kuah gula. ye puan-puan, kuah gula! itu la perkataannya. puas pikir dari tadi.

siap! sedia untuk dihidang. potong bubur sum-sum, tuang kuah gula ke atasnya dan bedal! jangan lupa baca bismillah terlebih dahulu walaupun time tu korang tak posa.





p/s: jap. nak check ngan google tele tak resepi aku ngan resepi orang lain. ah, lantak ah!

hasil nukilan : si abang